zaterdag 5 augustus 2017

Vuurloze stoomlocomotief uit 1913 naar Stadskanaal


Op 3 augustus 2017 is het beheer van de 104 jaar oude vuurloze stoomlocomotief 6326 (gebouwd in 1913 door de locomotieffabriek  Orenstein & Koppel te Berlijn, in september 1913) - na bijna 40 jaar onder de goede hoede te zijn geweest van de Stoom Stichting Nederland (SSN) in Rotterdam - overgedragen aan de Stichting Stadskanaal Rail (STAR). De geheel rijvaardige locomotief zal bij de STAR bij bijzondere gelegenheden onder stoom worden gebracht en rijdend aan het bezoekende publiek worden getoond. Dit zal voor het eerst gebeuren tijdens het speciale weekeinde van 16 en 17 september 2017, ter ere van het 25-jarige bestaan van de STAR.



Een vuurloze locomotief heeft geen eigen vuurhaard, maar wordt door een externe stoombron onder stoom gebracht. Met één vulling kan de locomotief - afhankelijk van het gebruik - verscheidene uren zelfstandig rangeerwerk doen. De locomotief is de enige rijvaardige vuurloze locomotief in Nederland, en ook één van de weinige rijvaardige museaal bewaarde vuurloze locomotieven ter wereld.
Van dit specifieke type locomotief ("ZURDOS") zijn rond de jaren 1890 t/m 1913 enkele tientallen exemplaren door de fabriek gebouwd en aan industriële bedrijven in o.m. Duitsland, Engeland en Nederland geleverd. De 6326 was één van de laatste door O&K gebouwde locomotieven van dit type, die haar bestaan begon bij de margarinefabriek Antoon Jurgens in Oss. In 1973 werd de locomotief bij een zusterbedrijf, de Vereenigde Oliefabrieken te Zwijndrecht (VOZ) definitief buiten dienst gesteld, waarna de locomotief enige jaren bij de Stoomtrein Goes-Borsele werd ondergebracht. De SSN nam haar begin 1978 over en werd daarna grondig gerestaureerd. De locomotief kreeg in 1989 grote belangstelling tijdens het railevenement NS-150 in Utrecht, waar zij bijna acht weken onafgebroken met succes dienst heeft gedaan.

De locomotief is opgenomen in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed van de Stichting Mobiele Collectie Nederland (nr. 2.000.0151) en heeft daarbij de hoogste status ("A-status") gekregen.

Alle betrokkenen zijn verheugd dat de STAR een nieuwe passende onderdak voor de locomotief heeft aangeboden. Bij de SSN was de inzet de laatste jaren al vrijwel niet meer mogelijk, met name vanwege de logistieke problemen tijdens de jaarlijkse open dagen, de enige dagen dat de locomotief bij de SSN onder stoom werd gebracht. In dit opzicht biedt het emplacement van de STAR veel meer mogelijkheden.
Gedurende de periode dat de locomotief niet bij de STAR wordt ingezet zal de locomotief te bezichtigen zijn in het museum van de STAR, dat op alle officiële rijdagen van de STAR en op afspraak is geopend.