Vrijdag 5 juni was het precies 10 jaar geleden dat Het Spoorwegmuseum heropende na een grondige verbouwing. In de periode tussen 2003 en 2005 werd het historische Maliebaanstation in oude luister hersteld, aan de andere zijde van het spoor verrees een compleet nieuw museumgebouw met een nieuw museumconcept waarin ‘beleving’ centraal staat. Sindsdien passeerden 3,2 miljoen bezoekers de kassa waarmee Het Spoorwegmuseum in de top 10 van best bezochte musea van Nederland staat. Het Spoorwegmuseum viert dit jubileum met gratis taart voor iedere bezoeker en een museumroute langs de meest opmerkelijke schenkingen van de afgelopen 10 jaar.
Nieuw museum
Het Spoorwegmuseum werd in 1927 opgericht en is vanaf 1954 gevestigd in het Maliebaanstation in Utrecht. Na een tussentijdse verbouwing in 1989 sloot het museum in 2003 voor een grondige metamorfose. Het antieke Maliebaanstation uit 1874, tot dan gebruikt als expositieruimte, werd in oude luister hersteld. Aan de andere zijde van het spoor verrees een compleet nieuw museumgebouw met een geheel nieuw museumconcept waarbij ‘educatie door vermaak’ de leidraad werd. Centraal staan de ‘werelden’ waar de bezoekers op creatieve wijze de historie van de Nederlandse spoorwegen beleven. Het nieuwe museum was direct een groot succes. In het eerste jaar na de opening bezochten 450.000 bezoekers het vernieuwde Spoorwegmuseum, een verdubbeling van de aantallen van voor de verbouwing. De jaren erna stabiliseerden de bezoekersaantallen tussen de 300.00 en 400.000 per jaar, in 2014 ontving het museum 406.000 bezoekers.
Jubileumroute
Om het jubileum te vieren toont Het Spoorwegmuseum de 10 meest opmerkelijke schenkingen van de afgelopen 10 jaar. Het museum ontving in de afgelopen 10 jaar vele schenkingen, zowel van particulieren als van bedrijven. Natuurlijk mocht het museum objecten aan de collectie toevoegen van de spoorbedrijven ProRail en NS. Zoals het beroemde blauwe bord uit de stationshal van Utrecht CS en de Beneluxtrein die sinds de jaren 80 tussen Amsterdam en Brussel pendelde. Maar ook een aantal particuliere schenkingen sprong in het oog. Amateurboekbinder Joop Jager trof in een oud boek iets aan wat heel bijzonder bleek te zijn. Bij het herstellen van de rug van het boek ‘Oeuvres completes de J. Racine’ uit 1840 trof hij een strook treinkaartjes aan. Dit zijn de oudste bekende treinkaartjes van Nederland. Het Spoorwegmuseum blijft op zoek naar een treinkaartje uit 1839, het beginjaar van de spoorwegen in Nederland, het kaartje uit 1840 wordt getoond. Curieus in de collectie is ook een hondenhok. In vroeger tijden werd alles over het spoor vervoerd, ook honden. Tot de Tweede Wereldoorlog waren op alle grote stations hondenhokken beschikbaar voor het vervoer van huisdieren. De heer Zwiers uit Sleen bezat zo’n hondenhok dat dienst heeft gedaan op station Amsterdam CS en schonk dit aan Het Spoorwegmuseum. Veel honden vonden dit vervoer per trein blijkbaar niet leuk, er is flink aan het hout geknaagd! De jubileumroute met 10 opmerkelijke schenkingen is tot 31 augustus te zien door het hele museum.
Om het jubileum te vieren toont Het Spoorwegmuseum de 10 meest opmerkelijke schenkingen van de afgelopen 10 jaar. Het museum ontving in de afgelopen 10 jaar vele schenkingen, zowel van particulieren als van bedrijven. Natuurlijk mocht het museum objecten aan de collectie toevoegen van de spoorbedrijven ProRail en NS. Zoals het beroemde blauwe bord uit de stationshal van Utrecht CS en de Beneluxtrein die sinds de jaren 80 tussen Amsterdam en Brussel pendelde. Maar ook een aantal particuliere schenkingen sprong in het oog. Amateurboekbinder Joop Jager trof in een oud boek iets aan wat heel bijzonder bleek te zijn. Bij het herstellen van de rug van het boek ‘Oeuvres completes de J. Racine’ uit 1840 trof hij een strook treinkaartjes aan. Dit zijn de oudste bekende treinkaartjes van Nederland. Het Spoorwegmuseum blijft op zoek naar een treinkaartje uit 1839, het beginjaar van de spoorwegen in Nederland, het kaartje uit 1840 wordt getoond. Curieus in de collectie is ook een hondenhok. In vroeger tijden werd alles over het spoor vervoerd, ook honden. Tot de Tweede Wereldoorlog waren op alle grote stations hondenhokken beschikbaar voor het vervoer van huisdieren. De heer Zwiers uit Sleen bezat zo’n hondenhok dat dienst heeft gedaan op station Amsterdam CS en schonk dit aan Het Spoorwegmuseum. Veel honden vonden dit vervoer per trein blijkbaar niet leuk, er is flink aan het hout geknaagd! De jubileumroute met 10 opmerkelijke schenkingen is tot 31 augustus te zien door het hele museum.