Op 3 augustus 2017 is het beheer van de 104 jaar oude vuurloze
stoomlocomotief 6326 (gebouwd in 1913 door de locomotieffabriek Orenstein & Koppel te Berlijn, in
september 1913) - na bijna 40 jaar onder de goede hoede te zijn geweest van de
Stoom Stichting Nederland (SSN) in Rotterdam - overgedragen aan de Stichting
Stadskanaal Rail (STAR). De geheel rijvaardige locomotief zal bij de STAR bij
bijzondere gelegenheden onder stoom worden gebracht en rijdend aan het
bezoekende publiek worden getoond. Dit zal voor het eerst gebeuren tijdens het speciale
weekeinde van 16 en 17 september 2017, ter ere van het 25-jarige bestaan van de
STAR.
Een vuurloze locomotief heeft geen eigen vuurhaard, maar
wordt door een externe stoombron onder stoom gebracht. Met één vulling kan de
locomotief - afhankelijk van het gebruik - verscheidene uren zelfstandig
rangeerwerk doen. De locomotief is de enige rijvaardige vuurloze locomotief in
Nederland, en ook één van de weinige rijvaardige museaal bewaarde vuurloze
locomotieven ter wereld.
Van dit specifieke type locomotief ("ZURDOS")
zijn rond de jaren 1890 t/m 1913 enkele tientallen exemplaren door de fabriek
gebouwd en aan industriële bedrijven in o.m. Duitsland, Engeland en Nederland
geleverd. De 6326 was één van de laatste door O&K gebouwde locomotieven van
dit type, die haar bestaan begon bij de margarinefabriek Antoon Jurgens in Oss.
In 1973 werd de locomotief bij een zusterbedrijf, de Vereenigde Oliefabrieken
te Zwijndrecht (VOZ) definitief buiten dienst gesteld, waarna de locomotief enige
jaren bij de Stoomtrein Goes-Borsele werd ondergebracht. De SSN nam haar begin
1978 over en werd daarna grondig gerestaureerd. De locomotief kreeg in 1989
grote belangstelling tijdens het railevenement NS-150 in Utrecht, waar zij
bijna acht weken onafgebroken met succes dienst heeft gedaan.
De locomotief is opgenomen in het Nationaal Register
Mobiel Erfgoed van de Stichting Mobiele Collectie Nederland (nr. 2.000.0151) en
heeft daarbij de hoogste status ("A-status") gekregen.
Alle betrokkenen zijn verheugd dat de STAR een nieuwe
passende onderdak voor de locomotief heeft aangeboden. Bij de SSN was de inzet de
laatste jaren al vrijwel niet meer mogelijk, met name vanwege de logistieke problemen
tijdens de jaarlijkse open dagen, de enige dagen dat de locomotief bij de SSN
onder stoom werd gebracht. In dit opzicht biedt het emplacement van de STAR
veel meer mogelijkheden.
Gedurende de periode dat de locomotief niet bij de STAR
wordt ingezet zal de locomotief te bezichtigen zijn in het museum van de STAR,
dat op alle officiële rijdagen van de STAR en op afspraak is geopend.