Op zaterdag 13 en zondag 14 februari zendt RTV Utrecht de derde aflevering van de vierdelige documentaireserie over oude spoorberoepen uit. In de DocU ‘Herinneringen aan het Spoor’ vertellen oud-spoorwegmedewerkers over hun tijd bij de spoorwegen. De komende aflevering gaat over de dienstregeling toen en nu, herinneringen aan Indonesië en de laatste stoomrit op de 3737. De serie is een samenwerking tussen Het Spoorwegmuseum en RTV Utrecht en geeft een beeld van het werkend leven van de spoorwegmedewerkers en de veranderingen daarin tussen 1940-1975.
Aflevering 3 - Zaterdag 13 en zondag 14 februari
In deze aflevering van de DocU: Herinneringen aan het Spoor het verhaal van Gerard Bos. Hij begon zijn loopbaan als stoker op stoomlocomotief 3737. In de altijd hete cabine was het keihard werken. In 1958 reed hij mee op de laatste rit naar Het Spoorwegmuseum wat het einde van het stoomtijdperk In Nederland betekende. Gerard blikt terug en bezoekt Het Spoorwegmuseum waar de locomotief nu een pronkstuk in de collectie is. Ook Herman Scholten vertelt zijn verhaal. Hij werkte als planner bij de NS en stelde de dienstregeling van de spoorwegen samen. Herman doorliep de Bedrijfsschool van de NS, waar in de jaren ’40 en ’50 op militaristische wijze werd lesgegeven, en schopte het tot adjunct stationschef. Hans Kartman werd geboren in Indonesië en maakte daar als klein jongetje de oorlog mee. Na de oorlog maakte hij een lange carrière bij de Nederlandse Spoorwegen die hij afsloot als adviseur van de Indonesische spoorwegen.
In deze aflevering van de DocU: Herinneringen aan het Spoor het verhaal van Gerard Bos. Hij begon zijn loopbaan als stoker op stoomlocomotief 3737. In de altijd hete cabine was het keihard werken. In 1958 reed hij mee op de laatste rit naar Het Spoorwegmuseum wat het einde van het stoomtijdperk In Nederland betekende. Gerard blikt terug en bezoekt Het Spoorwegmuseum waar de locomotief nu een pronkstuk in de collectie is. Ook Herman Scholten vertelt zijn verhaal. Hij werkte als planner bij de NS en stelde de dienstregeling van de spoorwegen samen. Herman doorliep de Bedrijfsschool van de NS, waar in de jaren ’40 en ’50 op militaristische wijze werd lesgegeven, en schopte het tot adjunct stationschef. Hans Kartman werd geboren in Indonesië en maakte daar als klein jongetje de oorlog mee. Na de oorlog maakte hij een lange carrière bij de Nederlandse Spoorwegen die hij afsloot als adviseur van de Indonesische spoorwegen.